دروس مدیریت

این وبلاگ جهت به اشتراک گذاری اطلاعات و تعامل با دانشجویان ایجاد شده است

دروس مدیریت

این وبلاگ جهت به اشتراک گذاری اطلاعات و تعامل با دانشجویان ایجاد شده است

نرم افزار پژوهشی Qiqqa (مدیریت استنادات)

استناد و ارجاع به متون، از لوازم پژوهش‌ها و نگارش کتب و مقالات علمی است. پژوهشگر باید برای مستند کردن نوشتار خود و نیز حفظ مالکیت معنوی آثار مطالعه‌شده، به آن منابع استناد کند.


استناد، یعنی یادداشت ارجاعی به اثری که از آن عبارتی یا جمله‌ای ـ به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ـ نقل شده است یا ارجاعی به یک اثر یا یک منبع موثق به منظور اثبات صحت یک مطلب یا یک نظر. استنادها، از عناصر شاخص نگارش‏های علمی است و نقش بارزی در تولید و نشر اطلاعات دارد. در حقیقت، اصل استناد، یکی از اصول اساسی تألیف و پژوهش به ‏شمار می‏رود.


برای پژوهش حرفه ای، مدیریت حجم زیاد مقالات روی کامپیوتر و چگونگی دسته بندی اونها به یک کار پر دردسر و وقت گیر برای محقق تبدیل می‏شود. برای همین امروزه نرم‏افزارهای زیادی برای کمک به پژوهشگران برای مدیریت منابع ایجاد شده و مورد استفاده قرار می‏گیرند.

در ایران برای مثال Endnote، Zotero و نسخه فارسی اون یعنی پژوهیار، بین پژوهشگران از اقبال عمومی برخوردار هستند که مزایا و معایب خودشون رو دارند. اما بعد از مدتها کار با نرم افزارهای مختلف من به نرم افزاری رسیدم که به نظرم از اونهای دیگه بسیار قدرتمندتر هست و برای همین قویاً پیشنهادش میکنم.


Qiqqa نرم افزاری کاملا رایگانه (البته نسخه سفارشی یا Premium  هم داره ولی امکانات نسخه رایگان به اندازه کافی برای انجام پژوهش مناسب هست. در  Qiqqa می‏توان کتابخانه های مختلف (library)  برای موضوعات تحقیق درست کرد و فایل pdf مقالات رو به اون کتابخانه اضافه نمود. با انجام این کار Qiqqa  بلافاصله یک کپی از مقاله روی دایکتوری خودش روی کامپیوتر سیو میکنه. از اینجا به بعد قدرت Qiqqa  ظاهر میشه چون کاری میکنه که شما روی دسکتاب خودتون ی سایت شخصی با قابلیتهایی شبیه سایتهای علمی مثل  Science Direct داشته باشید. برخی از کارهایی که این نرم افزار برای پژوهش شما انجام میده عبارتند از:

  • امکان جستجو در متن فایلهای پی دی اف مقالات
  • امکان هایلایت کردن متن و اضافه کردن متن (حاشیه نویسی) روی قسمت های مختلف مقاله
  • اخذ ساده اطلاعات کامل بیبلیوگرافی مقاله بصورت آنلاین و اتصال آن به بانک اطلاعاتی
  • ارجاع راحت به مقاله‏ها مثل بقیه نرم افزارهای رفرنس دهی
  • ارائه ارتباط بین مقالات (چه مقالاتی از کتابخانه شما به مقاله ای خاص در کتابخانه ارجاع داده اند؛ نویسنده این مقاله چه مقالات دیگری دارد.)
  • ارائه تم های اصلی در کتابخانه شما (با جستجو در بین متن مقالات موضوعهای کلی مقالات را استخراج میکند و یک نقشه دانشی جامع از کل کتابخانه شما ارائه میکند)

و ...

Qiqqa  محدودیتی از جنبه تعداد مقاله و یا حجم مقالات هر library نداره.


برای آشنایی بیشتر با این نرم افزار، مشاهده ویدئوهای آموزش و دانلود فایل رایگان نرم افزار از این لینک استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد